27/04/2024
דף הבית / בלוג / קנאביס רפואי לפוסט טראומה

קנאביס רפואי לפוסט טראומה

קנביס נמצא יעיל לטיפול בפוסט טראומה (הפרעה בתר-חבלתית או PTSD, קיצור של post traumatic stress disorder) במספר מחקרים ובאינספור עדויות של מתמודדים. בישראל אבחון בתסמונת פוסט טראומטית מקנה רישיון קנאביס רפואי בתנאים מסוימים. עם זאת, הסובלים מפוסט טראומה אינם כלולים ברפורמת הקנביס הרפואי שאושרה ביוני 2023 ופוטרת מטופלים במצבים רפואיים רבים מהצורך להוציא רישיון כדי לקבל קנביס רפואי.

קנאביס רפואי לפוסט טראומה

 

מהי הפרעה פוסט טראומטית?

פוסט טראומה היא הפרעת חרדה הנוצרת אצל אנשים שעברו חוויה טראומטית (כמו מלחמה, פגיעה מינית, התעללות בילדות, תאונת דרכים, אירוע טרור וכדומה) או שהיו עדים לה. הסימפטומים של הפרעת דחק פוסט טראומטית כוללים חרדה, דיכאון, זיכרונות חוזרים, פלאשבקים וסיוטים המשחזרים את האירוע הטראומטי והימנעות ממצבים שעלולים להזכיר את האירוע. פוסט טראומה גם יכולה להתאפיין בהפרעות שינה, התפרצויות זעם וקשיי ריכוז.

לפי הערכות, כ-20% מהחיילים האמריקאים שחזרו משדות הלחימה בעירק ובאפגניסטאן סובלים מפוסט טראומה, וכ-30% מאלו שנלחמו במלחמת וייטנאם. לפי הערכות, גם בישראל חיים כיום המוני נפגעי הלם קרב בעקבות שירותם הצבאי ואירועי טרור.

איך קנאביס עוזר לנפגעי פוסט טראומה?

כאמור, נפגעי פוסט טראומה נמצאים במצב עוררות מוגבר לאירועים ולגירויים המזכירים להם את הטראומה הראשונית, ומכיוון שקנביס פוגע בזיכרון, הוא יכול לעזור לנפגעי טראומה להפחית את הקישור בין הגירוי (בין שהוא רעש, מצב לחץ או מקום כלשהו) לבין האירוע הטראומטי בעבר. בנוסף, קנביס יכול להפחית סטרס, וכך גם להפחית סימפטומים נוספים של PTSD כמו התקפי חרדה, התקפי זעם, חוסר שינה ודיכאון.

פרופ' רפאל משולם, המדען הישראלי שגילה את ה-THC, החומר הפעיל בקנביס, ואת המערכת האנדוקנבינואידית בגוף האדם, מצא שיש קשר בין המערכת הקנבינואידית והזיכרון. מכיוון שקנביס פוגע בזיכרון, הוא יכול לגרום ל"הכחדת הזיכרון", כלומר לתהליך טבעי של הסרת האסוציאציות המותנות מאירועים או מגירויים. כך לדוגמה, חייל הלום קרב לא יחווה התקפי חרדה מחשיפה לאירועים המזכירים את הטראומה. עם זאת, ד"ר משולם מדגיש שקנביס אינו יכול לרפא תסמונת פוסט טראומטית.

מחקרים על קנאביס לטיפול בפוסט טראומה

ב-2014 נערך באוניברסיטת חיפה מחקר ובו הזריקו לעכברים קנבינואיד סינתטי הדומה מאוד ל-THC. במחקר נמצא שעכברים שנחשפו לטראומה וקיבלו את הקנבינואיד לא הראו כל סימפטומים של פוסט טראומה ביממה שחלפה מאז האירוע הטראומטי. לעומתם, עכברים שלא קיבלו קנביס חוו סימפטומים של מתח וחרדה. מצבם של העכברים שקיבלו זולופט (תרופה נגד דיכאון ממשפחת מעכבי הסרוטונין הניתנת לפעמים לנפגעי פוסט טראומה) היה טוב מעט יותר משל אלו שקיבלו תרופת פלסיבו שאינה מכילה קנבינואידים.

המחקר עזר להבין את הגורמים הנוירולוגיים המשפיעים על ההתנהגות. אלו שנחשפו לטראומה ולזיכרונות טראומטיים הייתה עלייה בקולטנים CB1 ו-GR, המקושרים עם עיבוד רגשות. הקנביס מנע עלייה במספר הקולטנים באזורים במוח האחראיים על שמירה של זיכרונות טראומטיים.

קנאביס רפואי ל-PTSD

במחקר שנערך ב-2014 בניו מקסיקו, המדינה הראשונה בארצות הברית שאישרה שימוש בקנביס רפואי לנפגעי פוסט טראומה, נמצא שעישון מריחואנה מפחית בכ-75% את שלושת הסימפטומים העיקריים של פוסט טראומה: חוויה מחדש, הימנעות ועוררות יתר. בעקבות התוצאות, עורכי המחקר המליצו לערוך ניסויים קליניים בקנביס או ברכיבים העיקריים של הקנביס וללמוד אילו כמויות מספיקות לטיפול בפוסט טראומה, ואילו סוגי פוסט טראומה מגיבים לקנביס. אבל כל עוד קנביס מוגדר בארצות הברית סם מסוכן מדרגה 1, הזמינות שלו למחקרים ולניסויים בבני אדם היא מוגבלת.

אמנם חסרים מחקרים קליניים וניסויים בבני אדם על השפעת הקנביס על פוסט טראומה, אבל סיפורים אישיים יש בשפע. בכמה מדינות בארצות הברית אישרו קנביס לשימוש לא-רפואי ולטיפול בפוסט טראומה, דיכאון, חרדה והפרעות שינה, ונפגעי פוסט טראומה רבים התנסו בקנביס, לרוב לאחר שטופלו טיפולים קונבנציונליים ולא ראו שיפור במצבם, ודיווחו על הקלה בתסמינים.

לדוגמה, מטופל אחד הסובל מתסמיני פוסט טראומה ובעקבותיהם מהפרעות שינה והפרעות קשב וריכוז, צורך קנביס רפואי לטיפול בחרדה. הוא ממשיך לקחת תרופות קונבנציונליות לטיפול בהפרעות הקשב, ומספר שהקנביס עוזר לו במטלות היום-יומיות כמו לימודים, עבודה ומערכות יחסים. מאז החל להשתמש בקנביס דפוסי השינה שלו התייצבו והתקפי החרדה נפסקו.

קנאביס לנפגעי פוסט טראומה בישראל

מאז שנת 2014, מבוגרים הסובלים מפוסט טראומה יכולים לקבל רישיון לקנביס רפואי בתנאים הבאים:

  1. מצב פוסט טראומטי בדרגת חומרה בינונית ומעלה, עונה לקריטריונים של 30% נכות לפחות, ונמשכת יותר משלוש שנים ומאופיינת במצוקה נפשית רבה.
  2. לאחר שמוצו שני טיפולים תרופתיים קונבנציונליים למשך חודשיים לפחות לכל תרופה, ועוד שני טיפולים פסיכולוגיים.
  3. ללא עבר של פסיכוזה או שימוש לרעה בסמים.

כדי לקבל רישיון לשימוש בקנביס, על הפסיכיאטר המטפל להגיש בקשה למשרד הבריאות ולצרף אליה נספח הכולל תיעוד מפורט של הטיפולים, הצהרה כי הסביר למטופל על הסיכונים בטיפול בקנביס והתחייבות להמשיך במעקב הרפואי במשך כל תקופת הרישיון.

 

זני קנאביס רפואי לטיפול בפוסט טראומה

לטיפול בפוסט טראומה מומלצים זני סאטיבה ואינדיקה העוזרים בהפחתת מתח וחרדה. מטופלים שהסימפטום העיקרי שהם סובלים ממנו הוא דיכאון קליני, יעדיפו להשתמש בזני סאטיבה, הנחשבים יעילים יותר לטיפול בדיכאון.

1. ג'ק הרר (Jack Herer) של קנדוק

זן בעל 80% סאטיבה ן-20% אינדיקה העוזר בהקלה על לחצים ועל חרדות, מעורר תיאבון ומקל על כאבים.

2. ג'רוסלם אספרס (Jerusalem Espress) של שיח

זן המורכב מ-85% סאטיבה ו-15% אינדיקה, 0.5% CBD ו-20% THC. הזן נחשב יעיל בטיפול בדיכאון ובכאבים.

3. רומא (Roma) של IMC

זן המורכב מ-60% אינדיקה ו-40% סטיבה ובעל 27.7% THC ו-0.1% CBD, המשמש לטיפול בהפרעות חרדה ובנדודי שינה, ועוזר גם בהפרעות אכילה ובכאבים כרוניים.

4. ברק של תיקון עולם

זן 70% אינדיקה ו-30% סאטיבה וכ-20% THC, המיועד לטיפול בפוסט טראומה, בכאבים כרוניים, בבחילות והקאות ובעוד מצבים.

5. גולן של פראמוקן

זן בעל 70% אינדיקה ו-30% סאטיבה, 23% THC ו-0.5% CBD, המיועד לנפגעי פוסט טראומה הסובלים מחרדות ומהפרעות שינה.

 

Check Also

קנביס וחרדה

האם קנאביס מפחית או מגביר חרדות?

אנשים רבים משתמשים בקנביס כדי להקל על תסמיני חרדה. מה אומר המחקר על השפעת הקנביס על חרדות? ובאילו מצבים קנביס עלול להגביר חרדות?