19/04/2024
דף הבית / בלוג / קנביס מרפא את כל המחלות? תלוי את מי שואלים

קנביס מרפא את כל המחלות? תלוי את מי שואלים

מרגיע, משפר תיאבון, משכך כאבים, מעודד יצירתיות, אלה כמה מהתכונות המיוחסות לקנביס, רפואי או לא, אבל האם המדע עומד מאחורי הנחות היסוד האלה או שמי שאוהב לעשן הוא קצת משוחד?

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת באפלו ניסתה לענות על השאלות האלה והשוותה בין התפיסות של אוהבי קנביס לגבי הסגולות הבריאותיות של הצמח והסיכונים שבצריכתו ובין ממצאים מדעיים אמפיריים. תוצאות המחקר פורסמו בינואר השנה ב-American Journal of Health Promotion והן הראו שלחובבי הצמח הייתה תפיסה משוחדת ולא מבוססת לגבי כוחות הריפוי שלו.

עישון קנביס בפסטיבל

החוקרים העבירו שאלון לכ-500 משתתפים ב-Hash Bash, אירוע פרו-לגליזציה שנתי המתקיים מאז 1972 באן ארבור מישיגן. השאלון הורכב משאלות על תדירות השימוש בקנביס ומקורות המידע לגביו, וגם על המחלות שקנביס הוכח כיעיל בטיפולן ועל הסיכונים שבצריכת קנביס.

שלא במפתיע, התוצאות הראו פער אדיר בין הידע והתפיסות של המשתתפים לבין המסקנות שפורסמו באקדמיה הלאומית למדעים, הנדסה ורפואה. לדוגמה, רוב הנשאלים ציינו שקנביס יעיל בטיפול באפילפסיה, דיכאון וכמה סוגים של סרטן, אבל תפיסות אלו טרם גובו בראיות מספיקות.

בנוסף, הנשאלים גילו חוסר הבנה לגבי הסיכונים הפוטנציאליים שבשימוש בקנביס. לדוגמה, רק 22% מהנשאלים חשבו ששימוש בקנביס בזמן ההיריון עלול להיות מסוכן.

רוב המשתמשים דיווחו על שימוש יומיומי בקנביס, 85% מהם למטרות בריאותיות או רפואיות. עבור 75% מהנשאלים מקור הידע היה ניסיון אישי, 23% נעזרו ברופא המתמחה בקנביס רפואי או בבית מרקחת ייעודי, ורק 18% שאבו מידע מרופא המשפחה או הרופא המקצועי.

"התוצאות מדגישות את הנתק בין מדיניות הקנביס ובין המחסור בהוכחות מבוססות", נכתב בהודעה לעיתונות, "אנחנו צריכים יותר מחקר מדעי קפדני כדי להדריך את הציבור לגבי השימוש והיעילות של קנביס וקנבינואידים במגוון רחב של מחלות ומצבים בריאותיים".

Check Also

קנביס וחרדה

האם קנאביס מפחית או מגביר חרדות?

אנשים רבים משתמשים בקנביס כדי להקל על תסמיני חרדה. מה אומר המחקר על השפעת הקנביס על חרדות? ובאילו מצבים קנביס עלול להגביר חרדות?