29/03/2024
דף הבית / בלוג / כל מה שבעייתי בתזכיר החוק ללגליזציה בישראל

כל מה שבעייתי בתזכיר החוק ללגליזציה בישראל

קריאה בתזכיר חוק אסדרת שוק הקנאביס, שנועד ליישם את הצוות הבין משרדי לבחינת המדיניות בנוגע לאיסור על צריכת קנאביס בישראל, מעלה כמה שאלות וחששות לגבי הלגליזציה המתוכננת בישראל. התוכנית המוצעת עלולה לפגוע לא רק במטופלי בקנביס רפואי (מסיבות שפירטנו כאן), וגם צרכני הפנאי צפויים להיתקל בכל מיני קשיים, בוודאי בהשוואה למקביליהם בקנדה ובקליפורניה, למשל.

לגליזציה בישראל לעומת העולם - אינפוגרפיקה

 

אסור לגדל

גידול קנביס לשימוש עצמי, וגם ייצור, הפקה, הכנה, מיצוי, ייצוא, ייבוא וכו' – כל הפעולות האלה ואחרות יגררו עונש מאסר של עשרים שנה. לשם השוואה, בקנדה, שישראל התיימרה להתבסס על מודל הלגליזציה שלה, כל מבוגר רשאי לגדל עד ארבעה שתילים לבית. באורוגואי מותר לגדל עד שישה שתילים לבית, וכך גם בכמה מדינות בארצות הברית, בהן אלסקה, אריזונה, קליפורניה, קולורדו ועוד. חלק מהמדינות מגמישות את חוקי הגידול לטובת מטופלי קנביס רפואי. בקליפורניה, למשל, מטופלים רשאים לגדל עד שישה שתילים בוגרים או שנים-עשר לא בוגרים ולהחזיק בנוסף עד 226 גרם של תפרחות מיובשות.

 

אסור לעשן מחוץ לבית

תזכיר החוק קובע כי בשלב הראשון יותר לעשן קנביס רק במקום מגורים, ורק לאחר שנה יוגדרו מקומות ייעודיים שהאיסור לא יחול לגביהם. מי שייתפס מעשן קנביס מחוץ מקום מגורים, ללא אישור ובמקום שלא הגודר בתקנות, צפוי לקבל קנס.

המשמעות היא שלא יהיה אפשר לעשן במרחב הציבורי, גם במקומות שבהם עישון סיגריות מותר כמו גנים ציבוריים, פינות עישון במקומות עבודה, מחוץ למקומות בילוי כמו מסעדות וברים (כשאלה ייפתחו מחדש). בנוסף, מי שירצה לעשן מחוץ לבית כדי לצמצם את החשיפה של הילדים לעישון פאסיבי יסתכן בקבלת קנס.

 

אי אפשר לקנות בלי תעודת זהות

אומנם רוב העולם מגביל את הקנייה של קנביס לבני 21 ומעלה (באורוגוואי הליברלית יותר הצריכה מותרת גם לבני 18 ומעלה). אבל גם חסרי תעודת זיהוי יכולים להיכנס לאחד מתוך המון חנויות הקנביס המקוונות, לאשר את הגיל בלי יותר מדי פרוצדורות, להזמין מוצרי קנביס ולקבל אותם במשלוח הביתה, שירות שהתגלה חיוני במיוחד בשנה האחרונה.

תזכיר החוק קבע חובת הצגת תעודת זהות בכל קניית קנביס וכפל קנס לבעל עסק או מוכר שלא יממשו את החובה הזאת מול הקונים. במסקנות הוועדה אומנם עלה נושא הקניות ברשת והקושי לאמת את גיל הקונים, אבל בשלב זה לא נמצא לו פתרון.

 

מקורות:

https://norml.org/laws/colorado-penalties

https://www.sftravel.com/what-you-need-know-about-legal-marijuana-california

https://www.foottraffik.co/learn/cannabis-advertising-regulations

/https://www.growweedeasy.com/cannabis-legalization-world

https://www.legalline.ca/legal-answers/is-it-legal-to-smoke-or-vape-cannabis-in-public/

https://transformdrugs.org/cannabis-social-clubs-in-spain-legalisation-without-commercialisation

Check Also

מיקרודוזינג קנביס

קנביס – עכשיו גם באישור האקדמיה

לגליזציה של קנביס אומנם עדיין אינה נראית באופק, אבל אפשר לציין התקדמות באישור הכתיב הרווח …