25/04/2024
דף הבית / מדע ובריאות / איך קנביס רפואי משפיע על הפוריות?

איך קנביס רפואי משפיע על הפוריות?

חלק גדול מהמטופלים בקנביס רפואי (וגם המשתמשים למטרות פנאי) הם בגיל הפוריות. אף על פי כן, למדע אין תשובות החלטיות לגבי השאלות על השפעת הקנביס על הפוריות.

קנביס ופוריות

המערכת האנדוקנבינואידית היא רשת סבוכה של קולטנים הפרושה בכל גוף האדם ועוזרת בוויסות פעילות המוח, הבלוטות האנדוקריניות ומערכת החיסון. המערכת נפוצה במיוחד באיברי הרבייה של שני המינים, והיא ממלאת תפקיד חשוב בבקרה על ההורמונים ועל מערכת הרבייה. THC, הרכיב הפסיכואקטיבי העיקרי בקנביס, פועל על הקולטנים האנדוקנבינואידים, וגורם למגוון רחב של שינויים ביולוגיים, חלקם רצויים וחלקם פחות. למשל, THC עלול לשבש את התפקוד של מערכת הרבייה ולהוציא אותה מאיזון.

 

האם קנביס רפואי פוגע בזרע?

מספר מחקרים הוכיחו קורלציה שלילית בין שימוש בקנביס ופוריות הגבר, אבל מחקרים אחרים הגיעו למסקנות הפוכות.

למשל, במחקר מ-2015 בהשתתפות 1,215 גברים מגיל 18 ועד 28, נמצא כי לגברים שעישנו קנביס לפחות פעם בשבוע היה ריכוז תאי זרע נמוך וספירת זרע נמוכים יותר בהשוואה ללא מעשנים.

סקירת מחקרים מ-2019 הגיעה למסקנה כי קנביס משפיע על כמה פרמטרים הקשורים לפוריות הגבר, בהם ירידה בספירת הזרע, שינויים במורפולוגיה של הזרע, ירידה בתנועה ובחיוניות של הזרע ועוד. מחקרים שנערכו על בעלי חיים גם מצאו ירידה בליבידו ובתפקוד המיני, אבל טרם נמצאו ממצאים דומים אצל בני אדם. לא נמצאו תוצאות חד-משמעיות לגבי ההשפעה של קנביס על רמות הטסטוסטרון, הורמון ההצהבה (LH, ההורמון המסייע בייצור טסטוסטרון באשכים) והורמון מגרה-זקיק (FSH, המעודד את התפתחותן של צינוריות הזרע באשכים).

מחקר אחר מ-2019 הגיע לתוצאות הפוכות: מבין 662 גברים שפקדו מרפאת פוריות במסצ'וסטס בין השנים 2000 ו-2017 אצל אלו שעישנו מריחואנה בעבר או בהווה נמצאו ריכוזי תאי זרע גבוהים וערכי FSH נמוכים יותר בהשוואה ללא מעשנים. תוצאות המחקר אולי מעודדות, אבל יש להתייחס אליהן במידה של ספקנות; עורכי המחקר ציינו שהמידע אינו מדויק מאחר שהוא מבוסס על דיווחים של המשתתפים ולא על בדיקות מעבדה.

 

מה ידוע על השפעת קנביס על פוריות האישה?

קשה יותר למדוד את ההשפעה של קנביס על פוריות האישה. עם זאת, נערכו כמה מחקרים שמצאו קשר בין קנביס ובין ירידה בפוריות.

מחקר מ-2021 מצא כי לנשים שעישנו קנביס כשניסו להיכנס להיריון היו שיעורי הצלחה נמוכים יותר בהשוואה לנשים שלא עישנו בכלל. הנשים שהשתתפו במחקר נשאלו על שימוש בקנביס בשנה שקדמה לניסיונות ההתעברות וכן סיפקו דגימות שתן. הממצאים הראו רמות גבוהות יותר של הורמון ההצהבה ויחס גבוה יותר של הורמוני הצהבה ל-FSH אצל הנשים שהשתמשו בקנביס לעומת האחרות. תוצאות המחקר תאמו מחקרים שנערכו בבעלי חיים והראו שקנביס עשוי להשפיע על רמות ההורמונים, וכך גם להשפיע על הביוץ ועל יכולת הקליטה של רירית הרחם. המחקר אומנם לא הוכיח כי קנביס גורם לבעיות פוריות, אלא רק מצא קשר ביניהם. למרות מגבלות המחקר (נערך על אוכלוסייה מצומצמת, לא נבדקה כמות הקנביס או אופן השימוש, לא נאסף מידע על צריכת הקנביס של בן הזוג), עורכי המחקר ממליצים לנשים שמתכננות היריון להימנע משימוש בקנביס.

מחקר מ-2007 מצא קשר בין קנביס ובין אורך השלב הפוליקלרי (השלב שקודם לביוץ ובו מתפתח הזקיק), ואצל משתמשות בקנביס הביוץ נדחה ב-2–3.5 ימים בהשוואה ללא מעשנות.

במחקר חתך שפורסם ב-2018, לא נמצאה השפעה ניכרת של קנביס על הפוריות, בלי קשר לתדירות השימוש בקנביס או למין המשתמש. חוקרים מעריכים כי אצל זוגות בריאים לקנביס לא תהיה השפעה על הפוריות, אבל הוא עשוי להחריף מצב קיים של קשיי פוריות או עקרות.

 

Check Also

קנביס וחרדה

האם קנאביס מפחית או מגביר חרדות?

אנשים רבים משתמשים בקנביס כדי להקל על תסמיני חרדה. מה אומר המחקר על השפעת הקנביס על חרדות? ובאילו מצבים קנביס עלול להגביר חרדות?