28/03/2024
דף הבית / בלוג / קנביס רפואי לטיפול בהפרעות שינה

קנביס רפואי לטיפול בהפרעות שינה

קנביס רפואי להפרעות שינה

רפואת שינה היא תחום חדש יחסית שהחל להתפתח לפני מספר עשורים בלבד. אך כבר היום ישנו ידע מחקרי רב בנוגע להפרעות השינה השכיחות בקרב האוכלוסייה הכללית. לפי הידוע לנו כיום, אומנם כשליש מהאוכלוסייה יסבלו במהלך חייהם מהפרעת שינה כזו או אחרת, אך רובם לא יפנו לטיפול רפואי. בין הפרעות השינה הנפוצות המתוארות בספרות המחקרית והרפואית ניתן למנות נדודי שינה (אינסומניה), דום נשימה בשינה, הפרעות בתזמון השינה וישנוניות יתר (היפרסומניה).

לכל הפרעה יש תסמינים וגורמים ייחודיים, רמת שכיחות משתנה באוכלוסייה הכללית ובאוכלוסיות בסיכון וטיפולים רלוונטיים וכיוצא בזה. במאמר שלפניכם נתמקד בידע המחקרי שנצבר עד כה בנוגע לשימוש בקנביס רפואי להקלה על בעיות שינה.

 

השפעת צריכת קנביס על נדודי שינה

כבר בשנת 1973 פורסם מחקר שבו נמצא כי צריכה של THC לפני השינה קיצרה את משך הזמן הדרוש להירדמות בקרב מטופלים שסבלו מנדודי שינה. במחקר שנערך 40 שנה מאוחר יותר נמצאה השפעה דומה. במחקר זה גם התגלה כי ההשפעה של THC הולכת ופוחתת לאורך הזמן, ככל הנראה מכיוון שהמטופלים מפתחים סיבולת ל-THC לאורך הזמן.

לאורך השינה אנחנו נעים בין שלבי השינה השונים; REM (ראשי תיבות של Rapid Eye Movement, או בעברית ריצודי עין מהירים) הוא השלב שבו אנחנו חולמים. במצב תקין, בשלב זה כל שרירי הגוף רפויים למעט שרירי הנשימה ושרירי העיניים. במצב לא תקין, המכונה REM behavior disorder, החולים מסוגלים להניע את השרירים שלהם גם במהלך שלב זה, ובשל הם עלולים לסכן את עצמם ואחרים.

בעשור האחרון נערכו מספר מחקרים שבחנו את היכולת לטפל בסובלים מהפרעות שינה בשלב ה-REM באמצעות קנביס. ישנם מחקרים רבים המראים כי צריכת CBD מפחיתה את חומרת התסמינים במהלך השינה.

בהקשר זה אפשר לציין כי הסובלים מסיוטים על רקע PTSD, עשויים לחוות הקלה משמעותית במצבם בעקבות שימוש בקנבינואיד הסינתטי, Nabilone. ישנם מספר מנגנונים שבהם החומרים הפעילים בקנביס עשויים להקל על הסובלים מסיוטים על רקע PTSD, ואחד מהם קשור לקיצור שלב החלום בשינה.

 

קנביס ותסמונת דום נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה בשינה (Obstructive Sleep Apnea) באה לידי ביטוי בהיצרות חוזרת ונשנית של נתיבי האוויר בזמן השינה, והיא מובילה לירידה באספקת החמצן במהלך השינה. בעקבות זאת, הסובלים מהתסמונת מתעוררים פעמים רבות במהלך השינה מבלי שהם מודעים לכך כלל. התסמונת מקושרת עם סיכון מוגבר למעורבות בתאונות דרכים, ישנוניות במהלך היום, יתר לחץ דם ותחלואות רבות נוספות.

בנייר עמדה שפרסמה ב-2018 האקדמיה האמריקאית לרפואת שינה (The American Academy of Sleep Medicine) נכתב כי עדיין לא ניתן להמליץ על קנביס ותוצריו כטיפול עבור הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה. זאת כיוון שההשפעה של התכשירים והזנים השונים אינה אחידה ודרושים מחקרים נוספים כדי להעריך את ההשפעות לטווח הארוך, את מידת ההתאמה למטופלים שונים ועוד.

למרות זאת, בעקבות מספר מחקרים שבחנו את ההשפעה של צריכת קנבינואידים על מאובחנים בתסמונת דום נשימה בשינה הוחלט להמליץ למטופלים לצרוך תכשירים המבוססים על קנבינואידים או על חומרים המופקים מקנבינואידים כדי להקל במידת החומרה של התסמונת. למעשה ישנם לא מעט מחקרים שבהם נמצא כי צריכת קנביס לפני השינה מפחיתה את מספר הפעמים שבהן המטופלים מפסיקים לנשום במהלך השינה. אומנם לרוב אפשר למנוע את היקיצות באופן כמעט מלא באמצעות מכשירי CPAP, אך כיוון שמדובר בציוד מסורבל מאוד, ההיענות לטיפול נמוכה יחסית.

 

האם אפשר לקבל רישיון קנביס רפואי לטיפול בהפרעות שינה?

נכון למועד כתיבת שורות אלה, הפרעות שינה עדיין אינן כלולות ברשימת ההתוויות הרפואיות שהוגדרו על ידי משרד הבריאות למתן רישיון לקנביס רפואי. עם זאת, חשוב לציין שרבות מהתופעות והמחלות המזכות ברישיון באות לידי ביטוי בין השאר בבעיות שינה. לכן, מטופלים רבים מדווחים על שיפור באיכות ובמשך השינה זמן קצר לאחר תחילת הטיפול בקנביס רפואי.

ישנן מגוון רחב של התוויות רפואיות הניתנות לטיפול באמצעות קנביס רפואי ועשויות לגרום להפרעות שינה. למשל, כאבים משניים למחלות אונקולוגיות או לטיפולים במחלות אונקולוגיות, מצבים ספסטיים בחולי טרשת נפוצה, מחלת פרקינסון, תסמונת פוסט טראומתית (PTSD) ועוד. לפיכך הסובלים מהפרעות שינה על רקע מחלה ראשונית נמצאת ברשימת ההתוויות הרפואיות המזכות ברישיון, עשויים לחוות הקלה משמעותית בהפרעות השינה בעקבות הטיפול בקנביס.

 

Check Also

קנביס וחרדה

האם קנאביס מפחית או מגביר חרדות?

אנשים רבים משתמשים בקנביס כדי להקל על תסמיני חרדה. מה אומר המחקר על השפעת הקנביס על חרדות? ובאילו מצבים קנביס עלול להגביר חרדות?