19/04/2024
דף הבית / בלוג / קנביס יכול למנוע השמנת יתר לפי מחקר חדש

קנביס יכול למנוע השמנת יתר לפי מחקר חדש

חוקרים מאוניברסיטת קלגרי והמרכז הקנדי להתמכרות לבריאות הנפש פרסמו מחקר המראה שקנביס יכול למנוע השמנת יתר ולטפל בה. במחקר נמצא שעכברים שהוזנו בדיאטה עתירת שומן וקיבלו מדי יום תרופות המכילות THC(הרכיב הפסיכואקטיבי העיקרי בצמח הקנביס) עלו פחות במשקל בהשוואה לאלו שלא צרכו THC. החוקרים משערים שלקנביס יש אפקט מגן מפני רמות גבוהות של חיידקי מעי המאפיינים השמנת יתר.

בעשור האחרון נערכו מחקרים רבים שהדגישו את התפקיד החשוב שיש למערכת האנדוקנבינואידית בהתפתחות השמנת יתר. אמנם נהוג לחשוב שעישון קנביס מעורר את התיאבון ולכן מוביל לעלייה במשקל, אבל המחקרים מראים שההשפעה של קנביס על משקל הגוף היא מורכבת ומשתנה מאדם לאדם. מחקר מצרפת מ-2011 מצא שצרכני קנביס נוטים פחות לסבול ממשקל עודף.

קנביס והשמנת יתר

המחקר הקנדי החדש מוכיח שאכן יש קשר בין משקל הגוף, צריכת קנביס והמיקרואורגניזמים השונים שחיים במעיים. במשך שישה שבועות עכברים הואכלו מזון עשיר או דל בשומן וקיבלו מנה יומית של THC (המקבילה לכשני ג'וינטים ביום) או תרופת פלסבו. העכברים שחיו מדיאטה דלת-שומן (13% מסך הקלוריות הגיע משומן) לא עלו במשקל, בין שהזריקו להם קנביס או לא. העכברים שחיו מדיאטה עתירת שומן (45% שומן מסך הקלוריות), העלו עד ארבעה גרם, כ-20% ממשקלם. אלו מהם שגם קיבלו זריקות קנביס לא העלו בכלל משקל עד לסוף הניסוי.

איך קנביס משפיע על משקל הגוף

החוקרים גם עקבו אחר השינויים בפלורה של המעי, כלומר החיידקים שנמצאים במערכת העיכול באופן טבעי וממלאים תפקיד חשוב בעיכול, מערכת החיסון והשמנת יתר. במעיים של עכברים בעלי משקל יתר אמנם נמצא שיעור גבוה של חיידקים ממערכת ה-Firmicutes בהשוואה לחיידקי בקטרואידים, אבל במחקר נמצא שצריכה יומיומית של קנביס שמרה על האיזון בין שיעורי החיידקים ואף מנעה עלייה במשקל. צריכת הקנביס העלתה את שיעור החיידקים מסוג Akkermansia muciniphila רק בעכברים שניזונו מדיאטה עתירת שומן. ממצא זה מדגיש את המורכבות של הגורמים הפעילים.

המחקר מעלה את ההשערה שקנביס משפיע על חיידקי המעי באופן שמונע עלייה במשקל. לחולים בהשמנת יתר יש רמות גבוהות של אנדוקנבינואידים במעיים, והחוקרים משערים שקולטן קנבינואיד אנטגוניסט, בעל השפעה הפוכה לאגוניסט, יכולה להפוך את ההשפעה של השמנת היתר. בעבר ייצרו תרופה המבוססת על קולטן קנבינואיד אנטגוניסט CB1, והיא אמנם הראתה הצלחה במניעת עלייה במשקל אבל היו לה תופעות לוואי פסיכיאטריות שליליות בהן דיכאון ונטיות אבדניות.

הקנבינואיד THC לעומת זאת הוא אגוניסט חלקי לשני הקולטנים הקנבינואידים: CB1 ו-CB2. אי אפשר להשוות את השפעתו על הגוף לאגנוסטים מלאים כמו הרכיבים שנמצאים בקנביס סינתטי, אבל הם גורמים לתופעות מסוכנות כמו אירועים פסיכיאטריים, התקפי פרכוסים ועוד. החוקרים מקנדה סבורים שלפעילות האגנוסטית החלקית של ה-THC יש תפקיד מסוים בוויסות הפלורה של המעי וחדירות המעי. התוצאות אמנם מבטיחות, אבל יש עוד מקום ללמוד על ההשפעה של קנביס על מניעת השמנת יתר ומחלות נלוות כמו סוכרת.

Check Also

קנביס וחרדה

האם קנאביס מפחית או מגביר חרדות?

אנשים רבים משתמשים בקנביס כדי להקל על תסמיני חרדה. מה אומר המחקר על השפעת הקנביס על חרדות? ובאילו מצבים קנביס עלול להגביר חרדות?