19/04/2024
דף הבית / בלוג / תלונות רבות נגד היחידה לקנביס רפואי בדו"ח מבקר המדינה

תלונות רבות נגד היחידה לקנביס רפואי בדו"ח מבקר המדינה

"שיעור התלונות המוצדקות על היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות היה גבוה ביותר", כך נכתב בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2017 שפורסם אתמול (18 ביוני 2018). לפי הדו"ח 83% מהתלונות שהוגשו בשנה שעברה נגד היק"ר נמצאו מוצדקות.

רבות מהתלונות נגעו בעיכובים בטיפולים בבקשות לקבלת רישיון לשימוש בקנביס רפואי, להנפקה ולחידוש הרישיונות; איבוד המסמכים שנשלחו ליחידה לקנביס רפואי; מניעת טיפול בבקשות שלא צורפו להן מסמכים נדרשים או חתימות הרופאים (אף על פי שהמבקשים בכלל לא יודעו לגבי המסמכים או החתימות החסרות); זמני המתנה ארוכים לקבלת מענה מהמוקד הטלפוני ואי-מענה לפניות בכתב.

דוח מבקר המדינה
צילום מסך מתוך הדו"ח המלא

היחידה לקנביס רפואי שבמשרד הבריאות (יק"ר) הוקמה באפריל 2013 בעקבות העלייה בשימוש בקנביס לצרכים רפואיים. היחידה אחראית על אישור רישיונות לשימוש בקנביס בהתאם לקריטריונים הקבועים בנוהל, הנפקת הרישיונות וחידושם מדי כמה חודשים. החולים, בהם חולים בסרטן ובמחלות נירולוגיות ותסמונות כאב למיניהן, תלויים למעשה בתפקוד היק"ר.

זו לא הפעם הראשונה שנציבות תלונות הציבור מקבלת תלונות רבות על פעילות היק"ר ועל המכשולים הבירוקרטיים העומדים בפני חולים הפונים בבקשת רישיון לקנביס רפואי. בשנת 2017 מספר התלונות נגד היחידה היה גבוה במיוחד, ו-83% מהתלונות נמצאו מוצדקות, ובמקרים רבים נאלצה הנציבות להתערב כדי לגשר בין החולים ובין היק"ר.

כמה מהתלונות שהוגשו נגד היחידה לקנביס רפואי ב-2017:

  1. באחת התלונות נטען כי היק"ר עיכב את חידוש רישיונו של מטופל קנביס רפואי, נכה סיעודי, ורק לאחר התערבות הנציבות חודש רישיונו, באיחור של ארבעה חודשים.
  2. בתלונה אחרת נמצא שאף על פי שהבקשה לשימוש בקנביס אושרה, היא עוכבה ביחידה לקנביס רפואי ולא הועברה לידי הספק, ובשל כך עוכבה קבלת הקנביס למטרות הקלה בכאב במשך יותר מחודש.
  3. מתלונן אחר נאלץ לשלוח את בקשתו לחידוש רישיון הקנביס מספר פעמים עד שהבקשה התקבלה ביחידה. מכיוון שהוראות היק"ר קובעות כי יש להמתין שבועיים ממועד המשלוח, נקטע הרצף הטיפולי.
  4. חולה בעל 100% נכות התלונן כי נאלץ להמתין בין ארבע לחמש שעות בכל פנייה למוקד הטלפוני, ועד שכבר הושג המענה, השיחות התנתקו לעתים קרובות. יש לציין שהיחידה אינה מאפשרת לפונים להשאיר מספר טלפון לפנייה חוזרת כנהוג במוסדות אחרים.

 

נציבות תלונות הציבור העלתה בפני משרד הבריאות את הליקויים הנ"ל ודרשה כי היחידה תפעל לתיקונם. בימים אלה משרד הבריאות מרחיב את מספר הרופאים המורשים במתן רישיונות לקנביס רפואי וגם פועל לשיפור תפקוד המוקד הטלפוני.

Check Also

מיקרודוזינג קנביס

קנביס – עכשיו גם באישור האקדמיה

לגליזציה של קנביס אומנם עדיין אינה נראית באופק, אבל אפשר לציין התקדמות באישור הכתיב הרווח …