19/04/2024
דף הבית / בלוג / עוד צעד בדרך ללגליזציה – האם זה טוב או רע למטופלי הקנביס הרפואי?

עוד צעד בדרך ללגליזציה – האם זה טוב או רע למטופלי הקנביס הרפואי?

די לקידום לגליזציה - קנביס רפואי

* די לקדם לגליזציה ולזנוח את הרפואי

 

הצוות לבחינת המדיניות ביחס לקנביס פרסם את מסקנותיו ואת התוכנית לקידום לגליזציה בישראל. בשורה התחתונה: תקודם לגליזציה לפי המודל הקנדי, והיא לא תיטיב בהכרח עם מטופלי הקנביס הרפואי בישראל

 

כפי שפורסם בהרחבה בתקשורת וברשתות החברתיות, ביום חמישי (12 בנובמבר 2020) פרסם הצוות הבין-משרדי לבחינת המדיניות בנוגע לאיסור על צריכת קנאביס בישראל את מסקנותיו ואת התוכנית לקידום לגליזציה. אבי ניסנקורן, שר המשפטים מטעם מפלגת כחול לבן, הציג את התוכנית והבטיח כי לגליזציה תגיע בתוך תשעה חודשים.

"נוכח כל האמור לעיל, בהינתן טיבו של החומר והשפעתו, ובהשוואה לחומרים אחרים המותרים היום לשימוש, ספק אם קיים ערך מוגן שיצדיק קיומה של עבירה של שימוש עצמי ברשות היחיד ובאופן שאינו מזיק לזולת." נכתב בדו"ח הסופי.

 

איך תיראה לגליזציה בישראל?

קניית קנביס למטרות פנאי תותר לבני 21 ומעלה: לא תהיה הפללה של קטינים אלא אכיפה של המוכרים בדומה למכירת אלכוהול או טבק. קונים יידרשו להציג תעודת זהות, אבל עדיין לא נמצא פתרון לאימות הגיל בקנייה אונליין.

טרם הוחלט מה תהיה הכמות המותרת להחזקה עצמית: הצוות עוד מתלבט בין שמירה על ההגדרות הנוכחיות (15 גרם) לבין הגבהה והתאמה למודל הקנדי (30 גרם) או הנמכה. הכמות תותאם לתצורת הקנביס (תפרחות, שמנים וכו').

קנביס למטרות פנאי יימכר בחנויות ייעודיות ולא בבתי מרקחת: החנויות לא ימוקמו ליד מוסדות חינוך או מקומות הנגישים לקטינים.

פרסום מוצרי קנביס ייאסר או יוגבל (בדומה לפרסום סיגריות וטבק): גם האריזות כנראה יכללו מידע ואזהרות.

בשלב הראשון ייאסר עישון קנביס במרחב הציבורי: בהמשך יתאפשר לרשויות מקומיות להפעיל שיקול דעת ולסייג את האיסור הגורף הזה.

לא יתאפשר גידול ביתי של קנביס בשלב הראשון: בהמשך אולי יוגדרו תקנות לגידול ביתי בהתאם למגבלות של כמות וסוג חומר.

– שוק הקנביס יוכפף לרגולציה ולפיקוח הדוקים משלבי הגידול והייצור ועד השיווק וההפצה: רגולטור מטעם הממשלה יהיה אחראי על קביעת תנאים לגידול, ייצור, רישוי, ושיווק, מתן הכשרות למגדלים ולמשווקים, הבטחת היצע מספיק וכו'. הצוות הכיר בהשפעה הצפויה של הרגולציה המכבידה על מחירי הקנביס, אבל עדיין לא מצא פתרון להעלאת המחירים וחוסר התאמה בין היצע וביקוש, מצבים העלולים להחזיר את הצרכנים לשוק השחור.

 

איך הלגליזציה תשפיע על מטופלי הקנביס הרפואי?

תאורטית, לגליזציה יכולה להועיל גם למטופלי קנביס רפואי, לחסוך מהם את הבירוקרטיה הכרוכה בהשגת אישורים ובחידושם, להגדיל את ההיצע ואת הזמינות של קנביס איכותי ומפוקח, ואולי אפילו להוריד את המחירים. במציאות, המתווה המוצע ללגליזציה עלול לפגוע במטופלי הקנביס הרפואי, ובעיקר במטופלי האסדרה הישנה, שעדיין מתמודדים עם הרעות החולות של רפורמת הקנביס הרפואי, בהן העלאת מחירים, פגיעה ברצף הטיפול ובאיכות הקנביס.

גם הניסיון הקנדי מלמד כי ההשפעה של הלגליזציה על מטופלי הקנביס הרפואי אינה חיובית בהכרח. קנדה אישרה שימוש בקנביס למטרות רפואיות ב-1999 ולגליזציה מלאה באוקטובר 2018. זמן קצר אחרי הלגליזציה למטרות פנאי, מטופלי קנביס רפואי גילו כי החששות שלהם היו מוצדקים ושהקנביס הרפואי שהתרגלו אליו אזל מהמלאי. לפי סקר שהוזמן בידי מספר עמותות בריאות ופורסם בינואר 2019, נמצא כי אחד מכל ארבעה מטופלים התקשה להשיג קנביס רפואי, ומטופלים רבים עברו לקנות קנביס מחנויות ייעודיות למשתמשי פנאי או מהשוק השחור. "זו לא בעיה של היצע, זה משבר בריאות", הצהיר אחד מחברי העמותה Medical Cannabis Canada.

בנוסף, מחקר שהשווה בין צריכת קנביס בקרב חולי סרטן בקולומביה הבריטית לפני ואחרי הלגליזציה מצא כי הלגליזציה השפיעה על החולים בכמה דרכים, בהן עלייה בשכיחות השימוש, קושי בהשגת מוצרים ספציפיים באופן חוקי (למשל, קנביס לאכילה היה זמין יותר בשוק השחור) ועליית מחירים.

אצלנו, מרבית חברות הקנביס לוטשות עיניים לשוק הפנאי ולמרבה הצער הביצועים הבורסאיים מעניינים אותן הרבה יותר ממטופלי הקנביס הרפואי. ריצה וקידום לגליזציה לפני מתן פתרון לכלל מטופלי הקנביס ולמטופלי האסדרה הישנה ובעלי הרישיונות הכבדים בפרט תפגע בוודאות באיכות וברצף הטיפול, תגדיל את הביקושים (ואת המחיר) של הזנים המבוקשים ולא תאפשר למטופלים רבים לקבל טיפול נחוץ וראוי.

 

Check Also

מיקרודוזינג קנביס

קנביס – עכשיו גם באישור האקדמיה

לגליזציה של קנביס אומנם עדיין אינה נראית באופק, אבל אפשר לציין התקדמות באישור הכתיב הרווח …