28/03/2024
דף הבית / בלוג / לגליזציה מעבר לפינה

לגליזציה מעבר לפינה

ביום רביעי ה- 24.6.2020, אישרה הכנסת בקריאה טרומית את שתי הצעות החוק הנוגעות לאי-הפללה של צרכני קנביס לשימוש עצמי והסדרת שוק קנביס למבוגרים (מעל גיל 21) בחנויות המיועדות לכך. הצעת החוק של ח"כ שפע אושרה לאחר ש 53 תמכו בהצעה, 12 התנגדו ומצביע אחד נמנע. הצעת החוק של ח"כ השכל אושרה לאחר 61 תומכים ו-11 מתנגדים.

מהן הצעות החוק?

כזכור, הצעת החוק הראשונה, שהוגשה על ידי ח"כ שרן שכל ממפלגת הליכוד, מתייחסת לאי-הפללה של צרכני קנביס מעל גיל 21 המחזיקים בסם לשימוש עצמי בכמות של עד 50 גרם. ההצעה קובעת כי בגיר לא יישא באחריות פלילית בשל החזקה של קנביס רפואי, בהינתן שמדובר בשימוש עצמי, במקום שאינו ציבורי ובכמות של עד 50 גרם. העבירה תיחשב כמנהלתית והעונש עליה יהיה קנס קל לכל היותר.

הצעת החוק השנייה, שהוגשה על ידי ח"כ רם שפע ממפלגת כחול לבן, מתייחסת להסדרת שוק קנביס למבוגרים ומתירה החזקה חוקית ורכישה של עד 15 גרם לשימוש עצמי בחנויות שהוסדרו לכך. משמע, צרכן מעל גיל 21 יוכל לרכוש עד 15 גרם קנביס בחנויות ייעודיות כחלק משוק כלכלי פתוח.

כתגובה לאישור הדרמטי של ועדת הכנסת, אמר ח"כ שפע כי: "ההצעה מבקשת להסדיר תחום שהיה פרוץ במשך עשרות שנים. בעיניי, בחלק מהפעמים ההתנגדות טמונה בחוסר הבנת המטרה. דווקא אני, כאיש חינוך וכיו"ר ועדת החינוך בכנסת, מבין מה קורה לנוער שלנו היום, ופוגש את הנוער שלנו היום, שחלק מהעובדה שהדבר לא-חוקי גורם לו לפעמים לרצות עוד יותר לצרוך קנאביס, ודרך אפליקציות מפוקפקות ליצור קשר עם גורמים עברייניים שמציעים להם לצרוך עוד דברים שאנחנו לא רוצים שהם יצרכו".

ח"כ שרן השכל רואה באישור צעד חשוב במאבק לחירות האדם הפרטי, לדבריה: "יש כאן בשורה אמיתית לציבור שוחרי החירות. הסדרת נושא הקנאביס לצריכה עצמית היא אחד הסמלים בקרב הדור שלי לחירותו של אדם לעשות בעצמו בחירות על גופו. זהו ביטוי לזכותו של אדם לפרטיותו ולצנעת חייו, ביטוי לזכותו לקיים את אורח חייו כרצונו כל עוד אינו פוגע באחר, וזאת ללא תיקון שברדיפה משטרתית, מעצר או מיתוג כעבריין".

 

 

לגליזציה לקנביס

אנחנו תומכים, אבל מה עם היתר?

על אף אישור ועדת השרים והאופטימיות לתהליך לגליזציה, קיימת גם התנגדות למהלך הדרמטי וכאלו שרואים בלגליזציה אסון שיש למנוע.
הראשונים והבולטים ביותר הם מרים ושלדון אדלסון, הבעלים של עיתון "ישראל היום". גברת אדלסון, שרואה בעצמה כמומחית בשימוש בסמים, טענה כי מדובר בצעד נוראי ואסון גדול והגדילה לפרסם מאמר דעה בו קבעה כי זהו קנביס הוא דלת כניסה לסמים קשים ומתן לגליזציה ייפגע בהון האנושי של העם הישראלי.

אל דעות אלו מצטרף גם יעקב ליצמן, שר הבינוי והשיכון אשר מתנגד לשתי ההצעות בטענה כי "קנאביס הוא סם מסוכן ואין לתת יד ללחצים מהציבור" עוד הוסיף ליצמן כי "אם מישהו צריך את זה כתרופה יוכל לקבל זאת באמצעות מרשם כחוק".
חששות נוספות הן שהסדרת שוק קנביס עלול להוביל לזליגה לבני נוער וילדים, לדבריו של ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אתם הולכים קל לעשות ניסוי חברתי סופר מסוכן שאם חלילה הוא ייכשל, ויש סבירות מאוד גבוהה שהוא ייכשל, יהרוס את הדורות הבאים של מדינת ישראל. זה עגל זהב שכולם סוגדים לו, אופנה, השאלה היא ממתי אנחנו נכנעים לאופנות מסוכנות והרסניות? אני מבין שהצעת החוק הבאה של הליברלים כאן במשכן תהיה לבטל את החובה לחגור חגורות בטיחות כי אנחנו הרי בעד אחריות אישית ומינימום התערבות של המדינה".

חנויות קנביס מורשות

 

מה השלב הבא?

על אף שאישור הצעות החוק הנ"ל הן צעד היסטורי של מדינת ישראל בדרך החיובית לכיוון לגליזציה, אין מדובר בלגליזציה סופית והשימוש בקנביס עדיין אסור, וגם לא גידול ביתי. כמו כן, אין התייחסות כלל לנושא הקנביס הרפואי ומציאת פתרון הולם לנזקי רפורמת הקנביס החדשה.

עם זאת, מדובר במהלך דרמטי וחסר תקדים שמשרה על כולנו באופטימיות גדולה לקראת לגליזציה. אומנם נדרשת מאיתנו עוד סבלנות אך סיכוי גבוה שהיא תשתלם.
מה מחכה לנו? לאחר שעברנו את האישור בקריאה טרומית השלב הבא הוא דיון מקדמי בוועדת הכנסת. בדיונים אלו משתתפים מומחים שמציעים שיפורים להצעת החוק. במידה וניתנו שינויים, קבלת השינויים מותנית בהסכה של מגיש החוק ובסיום הדיון הצעת החוק 'ממשיכה' להצבעה בקריאה ראשונה.

Check Also

מיקרודוזינג קנביס

קנביס – עכשיו גם באישור האקדמיה

לגליזציה של קנביס אומנם עדיין אינה נראית באופק, אבל אפשר לציין התקדמות באישור הכתיב הרווח …