19/04/2024
דף הבית / בלוג / איך יואב קיש מתכנן לשפר את רפורמת הקנביס הרפואי?

איך יואב קיש מתכנן לשפר את רפורמת הקנביס הרפואי?

ביום ראשון, ה-2.8.2020, פרסם משרד הבריאות הצהרה על מהלך משלים לרפורמת הקנביס הרפואי בישראל. על ההצהרה חתום סגן שר הבריאות, יואב קיש, שמונה לתפקיד במטרה למפות את הקשיים והכשלים שהביאה עמה הרפורמה ולטפל בהם. כשלים אלו פגעו במטופלי הקנביס הרפואי ובכל שרשרת הייצור, שבמקום להיות אפקטיבית הפכה למסורבלת ומועדת יותר לטעויות. כיום, לאחר מאבק ארוך של המטופלים והמעורבים בדבר נראה שיש תקווה לשינוי שייטיב עם המטופלים.

רפורמת הקנביס הרפואי אושרה ביוני 2016 ,ומטרתה הייתה להגדיר תו תקן לאיכות המוצר ולפקח על שרשרת הייצור, האספקה ורכישת המוצר. התהליך למימוש הרפורמה היה תהליך ארוך ומורכב, וכיום, ארבע שנים לאחר מכן, כשיש בישראל למעלה כ-70 אלף מטופלי קנביס רפואי נראה שהרפורמה הביאה איתה יותר כשלים מאשר פתרונות. בעקבות הפגיעה המשמעותית במטופלי הקנביס הרפואי הציע יואב קיש מספר פתרונות.

עיקרי הכשלים של הרפורמה הרפואית והפתרונות המוצעים:

המחיר

הכשל הגדול ביותר של הרפורמה הוא מחיר התרופה. אם באסדרה הישנה יכלו מטופלי הקנביס הרפואי לקנות את התרופה בעלות קבועה של 370 ₪, ללא קשר לכמות הנצרכת, כיום, באסדרה החדשה, המחירים נעים בין 200–500 ₪ עבור 10 גרם. יש לזכור שמטופלים רבים צורכים למעלה מ-30 גרם בחודש, ובכמויות כאלה ההוצאה על קנביס מתייקרת במידה רבה ויכולה להגיע לסכום גבוה מ3,000 ₪ בחודש.

פתרון – סבסוד מדיני

כדי לטפל בכשל זה, הציע יואב קיש להוריד את המחירים בכ-50%. הדרך לפתרון הזה תהיה גם דרך מימון של המדינה לסל הקנביס בסך 100 מיליון שקלים בשלב הראשון, ובשלב השני תוספת של כ-300 מיליון שקלים, בהתבסס על הכנסות המדינה משוק הייצוא.
המהלך נשמע חיובי מאד אך דורש היערכות מקיפה שכוללת בין היתר ניהול משא ומתן עם ספקים לצורך הגבלת מחירים והקמת ועדת כספים שתיקבע את ההשתתפות העצמית של המטופלים.

שקיפות במידע על התרופה

כשל נוסף של הרפורמה היא באובדן מידע חשוב על התרופה. האסדרה החדשה קבעה כי המוצרים יימכרו תחת קטגוריות של ריכוז חומרים פעילים (THC, CBD, (CBN בלבד, ובעצם לא ידוע מידע רב נוסף על התרופה. מצב זה פוגע באמון המטופלים ויוצר חוסר שקיפות מוחלטת ביחס לתרופה שהם צורכים.

פתרון – ברקוד על כל מוצר

כדי לפתור את הבעיה הזאת הציע יואב קיש להוסיף ברקוד לכל מוצר, והוא יאפשר למטופל לסרוק ולקרוא בפירוט על התרופה, ולהחליט האם היא מתאימה לו. המידע יכלול רכיבים, תהליך גידול, תוספים אם יש, האם המוצר עבר הקרנות ועוד.

תהליך הנפקת רישיון

הצורך ברישיון לקנביס רפואי יצר בירוקרטיה ורגולציה מסורבלת שהשפיעה גם על הרופאים וגם על המטופלים.
רופאים נדרשו לעבור קורס הכשרה ייעודי כדי לקבל הסכמה למתן רישיון לקנביס רפואי, ובשל התהליך המסורבל והתדירות הנמוכה של קורסי ההכשרה נוצר מחסור ברופאים בעלי הכשרה.
כתוצאה מכך מטופלים נדרשו להמתין שבועות רבים לקבלת רישיון, ולרוב נאלצו לפנות לרופאים פרטיים בעלות גבוהה כדי להשלים את התהליך.

פתרון – מעבר למרשמים

נציג משרד הבריאות יואב קיש הציע לעבור מהנפקת רישיון להנפקת מרשם לנטילת קנביס. את המרשמים האלו יוכלו רופאים מומחים להנפיק בהתאם למומחיות שלהם, וללא עלות נוספת. התקווה היא שמעבר למרשם יפשט את התהליך, יצמצם כוח עבודה מיותר ויאפשר למטופלים לקבל את המענה בזמן וללא עלויות נוספות.

ייצוא קנביס

בחודש מאי 2020 אישר שר הכלכלה הסכם ייצוא חופשי לקנביס רפואי, אך עד היום לא יוצא קנביס מישראל, מכיוון שלא נכתב כל נוהל המאפשר זאת בפועל. לייצוא חשיבות כלכלית גבוהה למשק הישראלי בכלל ולחברות הייצור בפרט, וחסימת הייצוא מקשה על חברות ישראליות לגדול ולהתפתח מאחר שהשוק הישראלי מצומצם ולא רווחי מספיק עבורן.

פתרון – הקמת ועדת ייצוא

על כן, ההערכה היא שפתיחת הייצוא תאפשר גדילה כלכלית של חברות ייצור הקנביס, מה שיוביל להורדת מחירים בשוק הישראלי. כדי לממש החלטה זאת הציע סגן שר הבריאות להקים ועדת ייצוא שתקבע את תנאי הסף לאישורי ייצוא, תבחן מתן אישורי ייצוא לחברות ותאכוף את העמידה בתנאים.

אספקת התרופה

רפורמת הקנביס קבעה כי התרופה תסופק בידי בתי מרקחת המורשים למכירת קנביס רפואי. עד הרפורמה מטופלי קנביס רפואי קנו את המוצר ישירות מהיצרנים, ומאז האסדרה החדשה הקנייה נעשית על ידיי מרשמים חודשיים בבתי מרקחת ייעודיים. מהלך זה השפיע באופן ישיר על מחיר התרופה, שכן בתי מרקחת הם עסק כלכלי לכל דבר, וההנחה היא שהם מוסיפים כ 23%–40%  למחיר התרופה המקורי ומעלים את מחיר הקנביס הרפואי במידה משמעותית.

פתרון – פתיחת השוק

לאור זאת, הוחלט כי אספקת התרופה תתאפשר לא רק בבתי המרקחת, אלא גם בידי רוקח מוסמך המועסק אצל הספק. מטופלים יוכלו לבחור היכן הם מעוניינים לרכוש ובאיזה מחיר, מה שיוביל לתחרות ובתקווה גם להורדת מחירים בבתי המרקחת.

מלבד הצעות הייעול שפורטו לעיל, הציע יואב קיש שיפורים גם במערכת הנתונים של משרד הבריאות, שיפור מתן רישוי לעסקים, מערכת הכשרה מקוונת לרוקחים ועוד.

ומה יקרה בפועל?

זו השאלה האמיתית… אחרי שנה של מאבק מטופלי הקנביס ברפורמה החדשה ולאחר שנדמה שקולם אינו נשמע, משמח לדעת שהכשלים נראים בשטח וישנה התייחסות ורצון לפתור אותם. אבל מה יקרה בפועל? האם הפתרונות אכן יגיעו לכדי יישום? ואם כן, אז מתי? אין בהצהרתו של יואב קיש התייחסות לתהליך היישום במציאות ותאריכי יעד מוגדרים. וחלק מהפתרונות המוצעים מעלים ספקות כמו הוזלת מחיר המוצר בכ-50% בתנאי שהממשלה תאשר להקצות לא פחות מ-100 מיליון שקלים לשוק הקנביס, ומתן אפשרות לרוקח מטעם היצרן לספק קנביס רפואי, דבר שיבטל את המגוון הרחב של הזנים הקיימים בבתי מרקחת.

למסמך זה חשיבות רבה לא רק בגלל הצפה של הכשלים על פני השטח אלא גם במתן פתרונות שפועלים לטובת הרופאים, לטובת שרשרת הייצור ולטובת המטופלים בפרט. אך הדרך לביצוע עוד ארוכה ונותר לראות האם הפתרונות מובאים לידי מעשה.

 

 

 

Check Also

מיקרודוזינג קנביס

קנביס – עכשיו גם באישור האקדמיה

לגליזציה של קנביס אומנם עדיין אינה נראית באופק, אבל אפשר לציין התקדמות באישור הכתיב הרווח …