27/07/2024
דף הבית / מדע ובריאות / מה ההשפעות של קנביס לטווח הארוך?

מה ההשפעות של קנביס לטווח הארוך?

PK בטר אינדיקה t20c4

מספר המטופלים בקנביס רפואי בישראל גדל משנה לשנה, וכך גם מספר המדינות המאפשרות לגליזציה של קנביס גם למטרות פנאי (ואפילו ישראל השתעשעה בנושא בין בחירות לבחירות). למרות זאת אין עדיין מידע מספיק או חד-משמעי לגבי ההשפעות לטווח הארוך של שימוש בקנביס בכלל ושימוש יומיומי בפרט.

אבל לאחרונה, מאז שהוסרו המגבלות על מחקרים בקנביס, הושקעו יותר משאבים ומאמצים במחקר על ההשפעות של קנביס לטווח הארוך. המחקרים מצביעים על סיכונים אפשריים, בעיקר בקרב קבוצות ספציפיות באוכלוסייה, בהן מתבגרים ונשים בהיריון.

 

איך קנביס משפיע על הזיכרון ועל היכולות הקוגניטיביות?

כולם מכירים את הסטראוטיפים על קשיי הריכוז והזיכרון של סטלנים, אבל האם יש להם ביסוס מדעי?

אין לשאלה הזאת תשובה חד-משמעית. החשש העיקרי הוא לגבי ההשפעה של קנביס על המוח של בני נוער ומבוגרים צעירים. מחקר אחד מצא אצל בני נוער המעשנים קנביס פגיעה בקשרים העצביים בחלקים במוח האחראיים על זיכרון, למידה ושליטה בדחפים, בהשוואה לבני גילם שאינם מעשנים. מחקר אחר מצא ששימוש תכוף בקנביס בקרב בני 13–18 השפיע לרעה על הריכוז, למידה, זיכרון ומוטיבציה. עם זאת, החוקרים העלו את ההשערה שייתכן שקשיי ריכוז ולמידה קודמים דחפו לשימוש מוגבר בקנביס, ולא להפך.

מחקר אחר מצא שינויים במבנה ההיפוקמפוס (האזור במוח האחראי על הזיכרון לטווח ארוך) אצל בני נוער שעישנו קנביס בתדירות גבוהה. ככל שהעישון היה תכוף וממושך יותר, כך מבנה ההיפוקמפוס היה חריג יותר, והזיכרון משובש יותר.

במחקר אחר, שנערך על זוגות תאומים שבהם רק אחד מהאחים עישן קנביס, לא נמצאו פערים בין מדדי האינטליגנציה בין המעשנים ללא מעשנים.

 

קנביס ובריאות הנפש

התוויות הנגד למתן רישיון לקנביס רפואי כוללות היסטוריה או נטייה תורשתית של בעיות מבריאות הנפש, בפרט פסיכוזה, הפרעת חרדה והתמכרות או שימוש לרעה בסמים. האם לפי המחקר שימוש בקנביס יכול לגרום או להחריף מצבים אלו?

מספר מחקרים מצאו קשר בין שימוש בקנביס והתפתחות של הפרעות נפשיות כמו דיכאון, חרדה, פסיכוזה והתמכרויות, אבל לרוב קשה לקבוע אם מדובר בקורלציה או סיבתיות. מחקר מ-2019 העריך כי עישון יומיומי של קנביס במינון גבוה יכול להגדיל את הסיכוי לפתח פסיכוזה. הסיכוי גדל בקרב אנשים בעלי היסטוריה משפחתית, והוא מושפע גם מהמינונים, תדירות השימוש וגיל תחילת השימוש.

 

האם קנביס ממכר?

קנביס אומנם נחשב לממכר פחות מסמים קשים כמו משככי כאבי ממשפחת האופיאטיים. עם זאת, לפי נתונים של המכון הלאומי האמריקאי להתמכרות לסמים, כ-9%–11% מהמשתמשים בקנביס מפתחים הפרעת שימוש בקנביס. לפי המהדורה החמישית של ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי  (DSM-5)תסמיני ההפרעה כוללים שימוש ממושך בקנביס למרות השפעה שלילית על הבריאות, המצב הנפשי או מערכות יחסים, ויתור על פעילויות אחרות לטובת שימוש בקנביס, שימוש בכמות גדולה מהמתוכנן, תסמיני גמילה ועוד. ההערכה היא כי יש קשר בין שיעורי THC ותדירות השימוש ובין פיתוח תלות והתמכרות בקנביס.

 

האם קנביס עלול לגרום לסרטן?

עישון קנביס אומנם מסוכן פחות מעישון טבק, אבל לפעולת העישון עצמה יכולות להיות השפעות מזיקות על מערכת הנשימה. בדומה למעשני סיגריות, מעשני קנביס נמצאים בסיכון לשיעול כרוני, ברונכיטיס ודלקות ריאות. מחקר מקיף שבחן את ההשפעה של עישון מריחואנה על הריאות, לא הצליח להוכיח שעישון קנביס מגדיל את הסיכוי לחלות בסרטן הריאות.

מספר מחקרים מצאו קשר בין קנביס וסוג מסוים של סרטן האשכים (מסוג גידולים של תאי נבט). מחקר מקיף מ-2015 העריך כי שימוש בקנביס בתדירות שבועית בפרק זמן של עשר שנים ויותר הגדיל פי שניים את הסיכוי לחלות במחלה.

 

קנביס בהיריון ובריאות העובר

ארגון המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ממליץ בתוקף לנשים בהיריון או בזמן הנקה להימנע משימוש בקנביס, לרבות מוצרי CBD. ההמלצה מבוססת על מספר ממצאים:

  • שימוש ב-THC בזמן ההיריון ובמהלך ההנקה יכול להשפיע על התפתחות המוח של העובר, ובהמשך להוביל להתנהגות היפראקטיבית ותפקוד קוגניטיבי נמוך.
  • קנביס מגדיל את הסיכון ללידות מוקדמות ואף לידות שקטות, וכן ללידות של עוברים במשקל נמוך.
  • בניסויים בבעלי חיים נמצא ששימוש ב-CBD במינונים גבוהים בזמן ההיריון פוגע בהתפתחות מערכת הרבייה של עוברים ממין זכר.
  • עוד נמצא קשר בין אנמיה ועישון קנביס בהיריון.

בנוסף, מחקר מ-2011 מצא קשר בין קנביס וירידה בפוריות האישה, אבל לא הוכיח כי הקנביס הוא הגורם לירידה בפוריות, זאת בשל היקפו המצומצם של המחקר, ומכיוון שלא נבדקו מינוני הקנביס ואופני השימוש, וגם לא צריכת הקנביס של בן הזוג. אף על פי כן, עורכי המחקר ממליצים לצרכניות קנביס לנקוט זהירות גם בזמן תכנון ההיריון.

Check Also

קנביס וחרדה

האם קנאביס מפחית או מגביר חרדות?

אנשים רבים משתמשים בקנביס כדי להקל על תסמיני חרדה. מה אומר המחקר על השפעת הקנביס על חרדות? ובאילו מצבים קנביס עלול להגביר חרדות?