16/04/2024
דף הבית / מדע ובריאות / אירופוניקה לגידול קנביס רפואי

אירופוניקה לגידול קנביס רפואי

גידול קנביס רפואי אירופוני במתקן סגור

אירופוניקה (Aeroponics) היא שיטת גידול צמחים שבה לא משתמשים במצע אדמה. השורשים בעצם תלויים באוויר וניזונים מכמויות מדויקות של מים ודשנים. הגידול האירופוני לרוב נעשה במתקנים סגורים (indoor grow) בבקרה מלאה על כל תנאי הגידול.

 

שיטת הגידול האירופונית אינה חדשה. היא פותחה כבר בתחילת המאה העשרים על ידי בוטנאי רוסי, במקור כאמצעי לימוד על שורשים של צמחים. רק בשנות ה-70 התחילו להשתמש בה לגידול מסחרי של ירקות וצמחים, וגם לגידול ביתי של קנביס.

 

בשנים האחרונות מתגלים היתרונות של השיטה בגידול קנביס רפואי איכותי ונקי מכימיקלים ומחומרים מזהמים. בישראל התחילו לייבא לאחרונה כמה זנים שגודלו בגידול פנים. קנאשור תרפיוטיקס, היא (נכון למועד כתיבת שורות אלה) החברה היחידה בארץ המגדלת קנביס רפואי בטכנולוגיה אירופונית ובגידול במתקן סגור.

כתבה על קנאשור מתוך מהדורת שישי עם איילה חסון בערוץ 13

 

מה היתרונות של גידול אירופוני לקנביס רפואי?

הטכנולוגיה האירופונית מאפשרת למגדלים לשלוט באיכות ובכמות המים וחומרי ההזנה, וגם על תנאי הגידול. בשל כך, קל יותר לפתח זנים חדשים, להשביח אותם גנטית, ולהגביר את העוצמה של הרכיבים. בנוסף, אפשר לשלוט בכל תנאי הגידול – מהתאורה ומערכות סינון האוויר ועד הטמפרטורה והלחות במתקן הגידול.

 

הריחוק מהאדמה מקטין את הסיכוי לחשיפה למזיקים כמו פטריות ועובש. כמו כן, המגדלים יכולים לעקוב אחרי התפתחות הצמח ולזהות בזמן אמת פלישה של מזיקים כלשהם. התכונה הזאת מפחיתה משמעותית את השימוש בחומרי הדברה כימיים, שהימצאותם בכמות גדולה מהמותר עלולה לסכן את בריאות הצרכנים.

 

גידול אירופוני נחשב לידידותי יותר לסביבה: הוא צורך פחות מים בהשוואה לשיטות גידול קנביס אחרות: הצמחים מושקים בכמויות מדודות ומדויקות, והמים המשמשים להשקיה מתמחזרים דרך המערכת. גידול אירופוני גם חסכוני יותר במקום, מכיוון שאפשר לגדל כמות גדולה של צמחים לגובה ובצפיפות גבוהה, בלי שהשורשים יסתבכו ויתחרו על מקום באדמה.

 

יתרון נוסף הוא יעילות ותפוקה גבוהה יותר. נוסף על איכות הצמחים והחיסכון בשטח, במים ובדשנים, גידולים אירופוניים לרוב מפיקים יותר גידולים בהשוואה לגידולים חקלאיים המבוססים על אדמה. לפי קנאשור, הם מגיעים בשנה לשישה מחזורי גידול בממוצע, פי 2–3 לעומת גידולי חממה.

 

Check Also

קנביס וחרדה

האם קנאביס מפחית או מגביר חרדות?

אנשים רבים משתמשים בקנביס כדי להקל על תסמיני חרדה. מה אומר המחקר על השפעת הקנביס על חרדות? ובאילו מצבים קנביס עלול להגביר חרדות?