30/04/2024
דף הבית / מדריכים לצרכן / מיצויי קנביס: מדריך לשמן, שעווה, דאב ושאטר קנביס

מיצויי קנביס: מדריך לשמן, שעווה, דאב ושאטר קנביס

מיצוי קנביס הוא אחד הטרנדים החמים ביותר בתעשיית הקנביס הרפואי. המונח מיצוי קנביס כולל בתוכו את כל התמציות המיוצרות מצמח הקנביס, בהם שמן, שעווה, דאב (Dab), שאטר (Shatter). המיצויים יכולים לבוא בכל מיני צורות ומידות סמיכות, אבל יש להם תכונה משותפת עיקרית: כולם הם תמצית מצמח הקנביס המרכזים רכיבים כימיים (קנבינואידים) כמו THC ו-CBD. תמציות אלו יכולות לכלול THC בשיעור של יותר מ-80%, ומחירן בארצות הברית יכול להגיע עד ל-100$ לגרם, תלוי באיכות, בעוצמה, במידת הסמיכות וגם במיקום הגאוגרפי.

כאמור, מיצויי קנביס באים ברמות סמיכות משתנות ובמרקמים שונים, אבל רובם נוצרים בתהליך דומה. קודם כל, מוציאים את ניצני הקנביס ובאמצעות חומר ממיס כלשהו (לרוב בוטאן, פחמן דו-חמצני או פרופאן) סוחטים מהצמח את כל הכימיקלים החיוניים. אחר כך הממס מתנדף מהתרכובת ונשאר רק השרף של הצמח: הרכיבים הפסיכואקטיביים שבקנביס, והוא לרוב נצרך באמצעות אידוי (vaporizing) או מה שנקרא דאבינג (dabbing), עישון תמצית הקנביס באמצעות מקטרת זכוכית ייעודית.

מיצוי קנביס רפואי

מדריך לסוגי מיצויי הקנביס:

שאטר קנביס

שאטר הוא המונח המקובל למיצוי קנביס דמוי דבש. שאטר קנביס יכול להגיע בכל מיני צבעים ודרגות שקיפות: כשהוא חם הוא סמיך כמו דבש, וכשהוא קר הוא דומה יותר לזכוכית, והוא אף עלול להתנפץ מנפילה או מכה חזקה מדי, ומכאן שמו shatter, התנפצות.

קנביס שאטר
By Steven Schwartz/Flickr

השאטר נחשב למיצוי הקנביס הטהור והנקי ביותר, אבל אין קשר בין שקיפות לבין איכות החומר. הסמיכות והמרקם של השמן מושפעים מגורמים שונים בהם המולקולות, חום, לחות ושיעור הטרפנים.

שעוות קנביס

שעוות קנביס מתארת שמן במרקם רך ואטום שאיבד משקיפותו בעקבות תהליך המיצוי. שלא כמו השמנים השקופים, המולקולות של שעוות הקנביס עוברות תהליך התגבשות כתוצאה של תסיסה. אור אינו יכול לעבור דרך מולקולות בצפיפות גבוהה, והתוצאה היא שמן מוצק ולא שקוף.

שעוות קנביס
By Coaster420 (Mines) [Public domain], via Wikimedia Commons
כמו שאטר, גם השעווה מגיעה בכמה דרגות צפיפות בהתאם לגורמים כמו חום, לחות ומרקם של השמן לפני שהוא נוקה משאריות של חומרים מסיסים. שמנים דלילים בדרגת לחות גבוהה נוטים להפיק שעווה במרקם צמיגי יותר, ומהשמנים הסמיכים יותר מופקת שעווה במרקם פריך ורך יותר.

 

יתרונות וחסרונות של מיצויי קנביס לשימוש רפואי

צריכת מיצויי קנביס באמצעות אידוי או דאבינג יכולה להביא להקלה מידית על כאב כרוני ומצבים רפואיים קשים אחרים. עם זאת, בשל שיעור ה-THC הגבוה המאפיין את מיצויי הקנביס, המשתמש יכול להסתגל אליהן ולהזדקק בכל פעם לכמויות גדולות יותר כדי להגיע לתחושת הקלה דומה. לכן, צריכת המיצויים לרוב מומלצת למשתמשי קנביס מנוסים.

שינוי הגישה כלפי שימוש במריחואנה והתפתחות השימוש בקנביס רפואי הובילה להשקעה ניכרת של מחקר ופיתוח בתחום מיצויי קנביס, והתוצאה היא שמני קנביס נקיים ובטוחים יותר. בשנים האחרונות ההתעניינות במיצויי קנביס הולכת וגוברת, ולא נראה שהיא תאט בזמן הקרוב.

 

Check Also

קנאשור סלקט סרניטי

זני קנביס רפואי משתלמים (עד 200 ₪)

זני קנביס רפואי זולים – עד 200 ש"ח מחירי הקנביס הרפואי בישראל הוא נושא כאוב. …