29/03/2024
דף הבית / בלוג / קנביס רפואי במקום העבודה

קנביס רפואי במקום העבודה

בקיץ 2018 פוטר מחסנאי מעבודתו באמזון, לטענתו בעקבות תוצאות חיוביות של בדיקת סמים שנערכה במקום העבודה. ה"סמים" שנמצאו היו קנביס רפואי, סם חוקי במקום מגוריו בניו ג'רזי, ששימש לטיפול בהפרעות חרדה, ואף נצרך מחוץ לשעות העבודה. העובד גם טען שהוא נפסל לעבודה ב-Whole Foods, רשת מזון שבבעלות אמזון. כשנה לאחר הפיטורים המקרה הגיע לבית המשפט ולתקשורת, ומושל ניו ג'רזי חתם על צו האוסר על מעסיקים לפטר עובדים בגלל מצבם כמטופלים בקנביס רפואי.

בארץ היה מקרה דומה ב-2016, שבו בית הדין לעבודה קיבל תביעת לשון הרע ופסק תשלום פיצויים למעסיק שפיטר עובד בגלל שימוש בקנביס רפואי וכינה אותו "מעשן סמים" בפני עובדים אחרים. אבל התביעה הזאת התמקדה בהתבטאות של המעסיק ולא בנושא הפיטורים.

הדימוי השלילי והצורך להסביר למעסיק שאתם לא סטלנים עם רישיון אלא חולים הנעזרים בקנביס כתרופת מרשם הוא אחד האתגרים של מטופלי קנביס רפואי במקום העבודה. אתגרים אחרים יכולים לכלול חשש מהשפעת הקנביס על בטיחות העבודה, אי הנעימות הכרוכה בשיתוף המעסיק במצב הרפואי, הצורך לצאת להפסקות עישון או אידוי בזמן העבודה ועוד.

קנביס רפואי בעבודה - שמן ותפרחת

 

מה אומר החוק לגבי שימוש בקנביס רפואי במקום העבודה?

במאי 2017 עדכן משרד הבריאות את ההנחיות בנוגע להחזקה ושימוש בקנביס למטרות רפואיות וקבע את המינונים המותרים להחזקה ואת המקומות המותרים לעישון או לאידוי.

החזקת מוצרי קנביס רפואי

  • שמן קנביס רפואי מותר להחזיק באריזה המקורית בכל מקום, ובכמות מקסימלית של הכמות החודשית שאושרה לפי הרישיון או הכמות של אריזה מקורית אחת (הכמות הנמוכה מבין שתי האפשרויות).
  • תפרחות קנביס באריזה המקורית מותר להחזיק בכל מקום ובכמות שלא תעלה על הכמות הנדרשת לחמישה ימי צריכה (לפי החלק היחסי של הכמות החודשית שאושרה ברישיון, כשישית מהמינון החודשי המלא).

שימוש בקנביס רפואי

  • מטופלים המשתמשים בשמן קנביס רפואי בטפטוף מתחת ללשון, אכילה או כל דרך אחרת שאינה עישון או אידוי, רשאים להשתמש בשמן בכל מקום מלבד מקומות שחל עליהם איסור פרטני.
  • אידוי קנביס רפואי מותר בכל מקום (מלבד בתי ספר, מקומות ייעודיים לקטינים ושאר המקומות שחל עליהם איסור פרטני) בתנאים המגבילים הבאים: בחדר נפרד עם אוורור סביר, בלי נוכחות של אנשים נוספים ובאישור המחזיק בנכס.
  • עישון קנביס רפואי מותר רק במקומות שפורטו במפורש ברישיונו של המטופל.

מקומות אסורים לשימוש

  • אזורי עבודה שבהם אסור השימוש בקנביס מטעמי בטיחות, כמו נהגים בתחבורה ציבורית, מפעילי מכשור כבד וכדומה.
  • אזורי מכס (שדות תעופה, נמלים, מעברי גבול).
  • מקומות עבודה שיש עליהם איסור פרטני כגון בתי ספר וגני ילדים.

 

מבחינת החוק אין הבדל בין העסקת עובדים המטופלים בקנביס רפואי לבין העסקת עובדים הנוטלים תרופות מרשם אחרות. העובדים אינם מחויבים לחשוף את מצבם הרפואי בפני המעסיק או לחתום על ויתור סודיות רפואית (אם כי הפרקטיקה הזאת נהוגה במקומות עבודה מסוימים, וכפי שאפרט בהמשך לעיתים אף מומלצת כדי ליישר קו עם המעסיק).

בפועל, אם תרצו לקבל הפסקות עישון ואידוי כחוק ובלי לעורר חשדות, ייתכן שתצטרכו להעלות את הנושא מול הבוס או משאבי אנוש. כל חשיפה של בעיה בריאותית מול מעסיק, בוודאי מול מעסיק חדש, היא לא נעימה, והיא עוד פחות נעימה כשמדובר בתרופה שבמקומות מסוימים עדיין יש לה דימוי בעייתי. לכן יש להפעיל שיקול דעת, בוודאי בשלבים מוקדמים במערכת היחסים המקצועית.

 

כמה טיפים:

  • לשיחה הראשונית הגיעו עם הרישיון העדכני ועם מידע מקיף על זכויותיכם וחובות המעסיק.
  • אם החלפתם ספק או זן קנביס, לא מומלץ להתנסות בהם בפעם הראשונה בזמן העבודה. זנים חדשים וניסיונות – לא בשעות העבודה.
  • הקפידו על הפרדה בין זני יום וזני לילה. בזמן העבודה הימנעו מצריכה של זנים שידוע לכם שמאטים אתכם משמעותית ועלולים לפגוע מאוד בתפקוד שלכם.
  • אם אתם חוששים מההשלכות של הגילוי הנאות, נסו דרכי צריכה יותר דיסקרטיות מעישון או אידוי כמו מדבקה או טפטוף שמן קנביס.

Check Also

קנביס רפואי - שמן ותפרחת

החרגת CBD מפקודת הסמים בישראל

היום (28 בפברואר, 2022) במסגרת הקראת הצעת חוק הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות והצבעות, צפוי …